6 September 9e dag - Reisverslag uit Ballyvaughan, Ierland van Toon en Ellie Verdiesen - WaarBenJij.nu 6 September 9e dag - Reisverslag uit Ballyvaughan, Ierland van Toon en Ellie Verdiesen - WaarBenJij.nu

6 September 9e dag

Door: Toon

Blijf op de hoogte en volg Toon en Ellie

06 September 2019 | Ierland, Ballyvaughan

Zo, daar ben ik weer, vandaag 06 sept de geplande lange tocht langs de “ wild Atlantic way” dat we op de heenweg i.v.m. tijdsgebrek hadden overgeslagen toch maar niet gereden. Ten eerste omdat we een dag wat minder wild wilden en ook omdat we gisteren en eergisteren al een aantal hoogte punten hiervan hadden gezien. Dus wat later ontbeten en daarna op ons gemak wat in de buurt gezocht. Er was nog een druipsteengrot in de buurt, maar we vonden 1 grot per vakantie voldoende en besloten een aantal bezienswaardigheden van de “Burren” een groot kalksteen gebied te bezoeken op zich ziet dit er wel apart uit met grote geërodeerde steenvlaktes en kale heuvels. Voeg daarbij de gestapelde muurtjes en eeuwen oude bouwsels en je hebt wel wat te zien. Het eerste eeuwenoude object was een “Dolmen” zoals jullie wereldreizigers wel weten is dit een graf. Omdat je daar met een schop de grond niet in komt en er 2500 BC nog geen graafmachines waren de enige nette begrafenisoptie daar. Nou ja opstoken had natuurlijk ook gekund, maar dat was daar toen kennelijk niet in de mode. Eigenlijk is het equivalent van een Drents hunebed, maar dan een goedkope versie met veel dunnere stenen. Ik zag later nog enkele begraaf opties voor de plebs, gewoon een berg stenen erop. We hebben ook nog de restanten een zogenaamd “Ringfort” bekeken. Die al vanaf de 7e eeuw werden gebouwd. Deze nederzetting bestaat je raad het al uit een ringvormige wal van 4m hoog en 3m breed die bescherming bied aan gebouwen en bewoners. Die wij bezochten zou van een koninklijke eigenaar zijn geweest en nog in de 16e eeuw zijn bewoond. Je kon wel zijn dat de koningshuizen toen nog niet zo in de slappe was zaten. Beetje schamel allemaal, maar wel indrukwekkend hoe ze dat allemaal in elkaar gestapeld hebben. Daarna een wandelingetje door minder begaanbaar terrein gemaakt om van de natuur te genieten, nog een bakje koffie ergens genoten, een tafel gereserveerd in het beste restaurant van de buurt en terug naar de Lodge In de avonds dus naar Monks en Ellie heeft genoten van zalm met verse krab en garnalen. Leuk zo’n seafood eiland, gelukkig was er voor ook iets zonder afkomst uit zee te eten, dus ook lekker gegeten. Dan snel terug om Duitsland- Nederland te kijken.
Tot volgen de keer maar weer,
Groeten Toon

• 07 September 2019 - 10:42

Bart En Els :

Prachtige natuur. Wij vonden de burren ook zo mooi, een bujtenaards landschap. Leuk om jullie zo te volgen.

• 07 September 2019 - 10:43

Bart En Els :