5 April temple of Mihintal en 6 April Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Toon en Ellie Verdiesen - WaarBenJij.nu 5 April temple of Mihintal en 6 April Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Toon en Ellie Verdiesen - WaarBenJij.nu

5 April temple of Mihintal en 6 April Anuradhapura

Door: Ellie

Blijf op de hoogte en volg Toon en Ellie

06 April 2018 | Sri Lanka, Anuradhapura

5 April zijn we vertrokken uit ons eerste hotel van deze reis, om half 10 werden we opgehaald door onze chauffeur. De reis zou ongeveer 5 uur duren. Toon had de hele nacht zowat niet geslapen is erg verkouden en een pijnlijke rug. De chauffeur bracht ons nog even naar een apotheek om ibuprofen voor de rugpijn van Toon te kopen. Ze hebben daar precies dezelfde als bij ons en begrepen gelijk wat we bedoelden. We kochten er 40 stuks voor 0.25 eurocent. We wisten niet wat we hoorden, in vergelijking met de prijzen in ons land. Om half 4 zaten we aan onze lunch van deze dag nadat we eerst in ons mooie hotel hadden ingecheckt.
De chauffeur wilde ons voor de lunch naar een pizzatent brengen, iedere Nederlander is daar gek op, helaas wij niet. Dat vergde enige aanpassing van onze chauffeur merkten wij, dit komt hij niet veel tegen. Ons afgezet bij een restaurant dat ons een lopend buffet aanbood, wederom ook dit wilde wij niet. Aangezien het al zo laat was wilde wij een lichte lunch. Ik nam een groente omelet en een ice coffee. De omelet was gewoon gevuld met rauwe groente en ui en niet mee gebakken. De ice coffee was water met een schep Nescafé erin. Beide dus niet echt lekker. Bij Toon was het wel oke, gelukkig maar.
Om half 4 zijn we toen naar de temple of Mihantale gegaan daar leidt de trap met 1840 treden je naar de top. De trap begint breed en geleidelijk verder naar boven wordt hij steeds nauwer en steiler. Met deze hitte 35/36 graden kan ik jullie vertellen was het een hele klim. Bovenaan gekomen, moeten je schouders en knieën bedekt zijn en op blote voeten gaan we verder. Een groot wit zittend boeddhabeeld reist voor ons op. Mihantale is een belangrijke religieuze plek, waar elk jaar veel pelgrims naartoe gaan. Het was de moeite waard, we hebben daar in alle rust kunnen rondlopen.
Na dit alles terug naar het hotel en na een heerlijke douche lekker gaan dineren in ons mooie hotel.
Gisteravond vanwege de korte nacht hiervoor van Toon en ik erg moe om 21.00 uur ons mandje opgezocht. De eerste 4 foto’s zijn van deze dag.

6 April vroeg uit de veren om 6.00 uur na een goede nacht en een ontbijt wat aan tafel werd geserveerd en zeer goed verzorgd was op weg om 8.00 uur.
Dit om de grote hitte voor te zijn, helaas was het in de morgen al net zo warm als gisteren. Vandaag staat een van de culturele driehoek de Anaradhapura op ons programma en is gesticht in de 4de eeuw v.C. Veel tempels immense dagoba’s, meren en vergane paleizen gebouwd door koning Devanampiya Tissa.
Het was hier heel erg druk, vele schoolkinderen kregen hun culturele les hier vandaag.
Allemaal keurig in een rij zonder herrie of geschreeuw deden ze precies wat hun leraressen hun opdroegen. In het Isutumuniyaklooster dat in een rotstempel is gebouwd met een liggende boeddha hebben we een wit bandje om onze pols van een monnik gekregen, dit brengt ons voorspoed en geluk. Ik ben benieuwd en geloof hier wel in, en Toon heeft daar zijn eigen gevoel bij.
De tweede belangrijke plek was de Sri Maha Bodhi Tree. Deze grote en oudste bo-boom zou uit een stekje zijn gegroeid die in de 3de eeuw v.C uit India is overgebracht.
Daar waren zoveel mensen die offers brachten met de mooiste bloemen en er hingen vlaggetjes met 5 kleuren, die allemaal ergens voor staan in het boeddhistische geloof. Overal biddende en zittende vrouwen, mannen en kinderen. Het was er echt prachtig, ook een processie tocht met trommels en een fluit gezien. Vele monniken brengen daar in hun speciale oranje kleding een bezoek om offers te brengen.
Daarna nog diverse gebouwen en de tweeling bassins bezocht. Wij hadden daarna genoeg indrukken voor deze morgen opgedaan en hebben ons terug laten vervoeren naar het hotel.
Eerst lekker geluncht en de middag aan het zwembad doorgebracht om echt bij te komen. Laat in de middag werden we in de mooie tuin verrast door een bruidspaar wat gefotografeerd werd. Toen hij zag dat ik ook met mijn camera klaar stond poseerde ze even voor mij, wat natuurlijk heel speciaal was.
Nu zo even eten en weer op tijd ons bed in, morgen weer een lange rit naar Jaffna voor de boeg.

• 06 April 2018 - 17:27

Janneke:

Klinkt als een mooie mix van mooie dingen zien en lekker relaxen!
    Veel plezier morgen!

• 06 April 2018 - 17:36

Maikel:

Super vakantie hebben jullie

• 06 April 2018 - 18:27

Tonnie Verdiesen:

Ziet er intersant uit.maar even relaxen is even belangrijk.een fijn vooruitzicht geweest.

• 06 April 2018 - 18:43

Liesbeth:

Prachtig!

• 08 April 2018 - 19:44

Ma Potters:

Ik mag hopen dat het met Toon zijn rug weer beter gaat,anders is de lol er toch wel snel voorbij.
    Geniet nog maar en op naar je volgende verslag.
    Mam.

• 08 April 2018 - 23:08

Sandra:

Leuk om jullie verslag te lezen. . Hopelijk heeft Toon geen iboprofen meer nodig.

Breng maar een paar doosjes meer voor mij voor 0,25 eurocent.

Genieten Ellie en Toon
    Lieve groetjes Sandra x